פשתן

בד פשתן מכובס או מרוכך- איך לבחור בטכניקת עיבוד הפשתן?

בד פשתן מכובס

הידעתם? השינה הנעימה ביותר והנוחה ביותר, מושפעת לא מעט ממרקם המצעים עליהם אנו ישנים! לבדי פשתן– ובמיוחד לבד פשתן מכובס (המוכר גם כ- Stone Wash) או מרוכך, קמטים רכים ומיוחדים- תודות לחוט הפשתן, חומר גלם קשה, מחוספס ואפילו יש שיגדירו אותו מעט “קוצני”.

בדי פשתן אמנם מחוספסים וקשים בהתחלה, אך המרקם שלהם משתנה עם הזמן, כשכל כביסה או שימוש בהם, הופכת אותם לרכים יותר- בדיוק כמו שאנחנו אוהבים!

מכיוון שלא לכולם כמובן יש את הסבלנות או הרצון לרכך את המצעים החדשים שלהם בעצמם, בדי פשתן ומוצרים עשויים פשתן עוברים תהליכים שונים (כמו ריכוך או שטיפת אנזימים לדוגמא) במטרה לזכות ברכות האופיינית להם, או “אפקט הקימוט”- שבהחלט מרגיש נהדר ולמרות שמו, גם נראה מקסים!

ריכוך הפשתן- בד מרוכך ונעים באמצעות תהליך כימי או מכני

בהליך הייצור של מצעים ומוצרי פשתן שונים, משתנה רמת היובש כמו גם החספוס הטבעי של סיבי הפשתן בבד המוגמר. ליצירת פשתן מרוכך, בד רך ונעים למגע הדומה ביותר לפשתן מכובס, שתי דרכים נפוצות:

ריכוך כימי לפשתן– בד הפשתן נחשף לתרכובת כימית ייחודית, בעלת חומציות גבוהה, אשר הורסת את מבנה התאית של תאי הסיבים של בדי הפשתן. לאחר הריכוך הכימי שוטפים את הבד ומייבשים אותו.

ריכוך מכני לפשתן– בד העובר ריכוך במכונת ריכוך מיוחדת, השוברת את הסיבים הקשים שנותרו בחוט הפשתן.

היתרונות הבולטים של תהליך הריכוך: בין אם בחרנו לעבד את הפשתן באמצעות ריכוך כימי או מכני, נזכה להנות מהמראה הישר והחלק של הבד. התכווצות הבד לאחר שריככנו אותו, תעמוד על כ-3% בלבד.

חשוב לדעת שלריכוך הכימי השפעה לטווח הקצר- כיוון שהמרככים השונים נשטפים מהסיבים במהלך הכביסה.

טכניקה מיוחדת לעיבוד הבד- פשתן מכובס באבן, שטיפת אנזימים

מלבד ריכוך כימי או מכני, טכניקה מיוחדת נוספת, אותה כדאי להכיר אם אנחנו מעוניינים בפשתן מכובס איכותי ביותר, היא שטיפת אבן (Stone Wash) המוכרת גם כשטיפת אנזימים. שיטה זו, הצוברת פופולריות ברחבי העולם, עושה שימוש באנזימים מיוחדים שמקורם אורגני. שטיפת אנזימים מרככת את מבנה החוט ושוטפת תרכובות חלבון קשות.

לאחר שטיפת האנזים מקבל את התוצאה הרצויה והמשגעת- בד פשתן טהור:

יתרונותיו הייחודיים של הפשתן הטהור הם: הפיכתו של הפשתן לבד שאינו מתכווץ, רכות אידיאלית, מראה זוהר דמוי משי, “אפקט הקימוט” הייחודי לפשתן, כפלי בד מעוגלים ורכים ללא פינות חדות ועוד.

יחד עם זאת, כדאי לדעת שהעמידות של בד פשתן מכובס העובר שטיפה באבן או שטיפת אנזימים לרוב אינה גבוהה בהשוואה לבד שאינו עבר שטיפה כלל. אך לצד זה, לא נשכח את היתרונות הבולטים של הפשתן- מאפייניו ותכונותיו הטבעיות נשמרים, כמו גם שומרים על הסיבים חזקים במיוחד למרות השטיפה. בנוסף, שטיפת האנזימים מכווצת את הבד בכ- 10%-15% מכל צד.

עיבוד וגימור בדי פשתן

שטיפת האנזימים מומלצת לגימור הסופי של בדים שחלקם עשויים פשתן, כמו גם עבור פשתן איכותי ביותר. שטיפת האנזימים מצמצמת את הנוקשות והחספוס של הבד, פי 3.2, בהשוואה לבד שאינו עבר תהליך עיבוד או גימור כלשהו.

בדומה לשטיפת האנזימים, הריכוך הכימי יגיע לאותם התוצאות- אך ההבדל העיקרי הוא אפקט הטווח הארוך: שטיפת האנזימים תחזיק לזמן ארוך יותר, בעוד המרככים הכימיים נשטפים באופן טבעי לאחר כביסה.

הריכוך הכימי ישמור טוב יותר על עמידות בדי פשתן, כמו גם על צבעם- בשונה משטיפת האנזימים לדוגמא, בה לאחר השטיפה, האנזים עצמו המשפיע על הצבע נהפך לפחות רווי.

כפי שאתם יכולים לראות, בין אם בחרנו בבד פשתן מכובס או מרוכך, אין עניין של נכון או לא נכון- כי לכל טכניקה, היתרונות והחסרונות שלה. עבודה מקצועיות, עיבוד וגימור הבד בשימוש השיטות השונות- ריכוך או כיבוס (שטיפת אבן או אנזימים), יוכיחו השפעות שונות ויציגו תוצאות ייחודיות, אשר יאפשרו לנו ליצור את הפשתן האידיאלי, שיענה לנו על כל צורך.

1 thoughts on “בד פשתן מכובס או מרוכך- איך לבחור בטכניקת עיבוד הפשתן?

  1. חיה תירוש הגיב:

    שלום, האם אפשר לשלוח דוגמאות.
    מה גודל הדוגמא, מחיר ומשלוח.
    מעונינת בבד פשתן לבן, בד פשתן טבעי בצבע טבעי, בד פשתן למפות גקארד בצבע לבן.
    בבקשה, צרו איתי קשר
    טל 0525417560

    פרדס חנה כרכור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *