פשתן

בד פשתן מאז ומעולם- ההיסטוריה המרתקת של הבד האהוב

בד פשתן הינו בד טבעי, אותו ניתן למצוא בשלל צורות, צבעים וסגנונות. בד הפשתן משמש לטקסטיל לבית, כמו גם לכל סוגי הלבוש, החל מפריטים בסיסיים ביותר- ועד לבגדי המעצבים המככבים בתצוגות האופנה הגדולות והחשובות! כמו בדים טבעיים רבים, כותנה או צמר לדוגמא, גם לבד הפשתן היסטוריה ארוכה ומרתקת, אשר חושפת מסע ייחודי לאורך הדורות.

בעבר, היו הבדים מצרכים יקרי ערך מסיבות ברורות: הזמן הרב אשר לקח לעבד את חומרי הגלם השונים לבדים, כמו גם לשזירתם. בנוסף, יכלו רוב האנשים להשתמש אך ורק בבדים הנמצאים בהישג ידם או בסביבת מגוריהם- כיוון שלא עמדו בעלויות הגבוהות, כמו גם בעקבות מחסור באמצעים המאפשרים “לייבא” בדים ממקומות רחוקים. לפני מאות שנים, בד מיובא מהודו או סין נחשב לפאר ומותרות לעשירים בלבד- ושימש לשמלות מפוארות או לחליפות. אך היום, מאותם המקומות בדיוק, לרוב נזכה לקבל חולצות טריקו יומיומיות, ג’ינסים זולים ונוחים, או בגדים פשוטים אותם ניתן למצוא בקלות בכל ארון בגדים!

לא ניתן להתעלם מכך שההיסטוריה של בדים בכלל ושל בד הפשתן בפרט, מספקת לנו הצצה מרתקת אל חיי היומיום בתקופות שונות בעבר הרחוק. מבט על הכלכלה והאמצעים, כמו גם ההיבטים החברתיים והאופנה לאורך השנים- המעניק לנו חומר למחשבה.  

בד פשתן- העתיק והוותיק ביותר

בד פשתן

הידעתם? בד הפשתן הוא הבד העתיק והוותיק ביותר. על-פי תיארוך, הבד הנהדר, איתנו כבר כ-10,000 שנים! אמנם רוב האנשים מקשרים באופן אסוציאטיבי את הפשתן לבגדים יקרים או טקסטיל לבית- מפות ומפיות בד, אך ההיסטוריה העשירה של בד הפשתן חושפת הרבה מעבר לכך.

מבחינה היסטורית, היה בד הפשתן למרכיב העיקרי לביגוד יומיומי ובעיקר להלבשה תחתונה, עד לסוף המאה ה-17! “המצאת” הכותנה, כמו גם ייעול תהליך הייצור של הכותנה והוזלת הפריטים העשויים ממנה- היא זו החוללה את השינוי בצריכת מוצרים העשויים פשתן.

איך בעצם נוצר הבד?

פשתן

מקורו של בד הפשתן הוא צמח הפשתן כמובן, או אם נדייק, עשוי הבד מסיבי התאית של קליפתו הפנימית של הצמח. סיבים דומים, ניתן למצוא בצמח הקנבוס, היוטה והרמי, המשמשים גם הם ליצירת בדים עם תכונות דומות: ייבוש מהיר- במיוחד ביחס לצמר או כותנה, כמו גם היותם חזקים ביותר- רטובים או יבשים. מלבד יצירת בגדים וטקסטיל, הליך הפיכת סיבים לבדים שימש בעבר ליצירת מפרשי ספינה וחבלים חזקים ביותר, לפני השימוש בחומרים המודרניים המוכרים לנו כיום.

ליצירת בד פשתן, נדרש תהליך מורכב, ארוך ורב-שלבי, המתחיל בהפרדת הסיבים מגבעולי הצמח או העץ. בשלב הראשון, קוצרים את הפשתן ובמקביל אוספים את תרמילי הזרעים לשתילה בעונה הבאה! לאחר קצירת הפשתן, מרככים את גבעוליו החיצוניים באחת משתי שיטות: השרייה בנחל או במיכל ייעודי, או בדרך טבעית יותר- נטילת טל, עם הנחת הצמח הקצור בשדה, בעונת הסתיו, כך שיתרכך באופן טבעי עם הטל. יש צורך לפקח היטב על ההשרייה ולוודא שהצמח לא יירקב- ושסיביו הפנימיים לא יתקלקלו. בנחל או במיכל יכול לקחת תהליך ההשרייה מספר ימים, אך עם נטילת טל ימשך התהליך אפילו עד למספר שבועות. לאחר ההשרייה, יעבור בד הפשתן תהליך של ייבוש, יופרדו ויגורדו חלקיו השונים- אשר ישמשו אותנו ליצירת בד למגוון מטרות.

התהליך הארוך התבצע באופן ידני בלבד עד לשנת 1830, בה הומצא לראשונה אמצעי מכני לייצור והכנת בד פשתן!

בד הפשתן- ממצרים העתיקה לייצור מסחרי

כבר בשנת 7,000 לפני הספירה, היה הפשתן לאחד הגידולים הראשונים באיזור הסהר הפורה. מוצרי פשתן הנמצאו באיזור ים המלח, תוארכו לשנת 6,000 לפני הספירה, בעוד באירופה- לשנת 4,000 לפני הספירה! ככל הנראה, היו הבבלים הראשונים שארגו פשתן ואף החלו בסחר בפשתן. למרות זאת, המצרים הם אלה הידועים בפשתן בעולם העתיק- בעקבות השילוב של בד פשתן עם האקלים המדברי היבש, התרם לשימור ממצאי טקסטיל בקברי המצרים הקדמונים בצורה נהדרת: קילומטרים של פשתן עטפו מומיות רבות, לצד שמלות, טוניקות וכלי בית מפשתן אשר נמצאו ותוארכו לאותה התקופה.

לאחר המצרים הקדמונים, עדויות לפשתן כלבוש בעולם המערבי: הלבשה תחתונה, בגדי שינה, סדינים, מפיות, בדים ביתיים ועוד- בכל שכבות האוכלוסייה, האקלים והעונות! עדויות רבות לייצור פשתן ביתי קיימות מימי הביניים ועד למאה ה-19, עד לתחילת ייצור ועיבוד הבדים באופן מסחרי.

הפשתן כיום

סביר להניח שפשתן קיים כיום בכל בית- גם אצלכם, בין אם אתם מודעים לכך או לא! בגדים עשויים פשתן או תערובות פשתן נמכרים כמעט בכל חנות בגדים, מצעים מפשתן הם נוחים, נעימים ואף נמכרים במחיר משתלם, חליפות פשתן אידיאליות עבור חודשי הקיץ החמים ועוד!

גם אל עולם האופנה העילית עשה בד הפשתן קאמבק מפתיע: קולקציית המשי-פשתן של סטלנה מקרטני, קולקציות האביב המרעננות של מייקל קורס, לנווין ודונה קארן, לצד אין-ספור פרטי פשתן ייחודיים במגוון הקולקציות של המעצבים הגדולים!  גם מעצבי אופנה עצמאיים מוכרים פחות, בארץ ובעולם, הציגו טוויסט מרענן לפשתן- עם שילובים עדינים של פיסות פשתן אווריריות, שילובים ההופכים כל בגד למעניין יותר.

בד פשתן, בהחלט עשה דרך ארוכה- מהייצור הידני לתעשייתי, מעטיפת מומיות- ועד לאופנה עילית, מותגים ומותגי יוקרה, כמו גם כחלק מהלבוש בו כולנו עושים שימוש. לבד הפשתן, תכונות ייחודיות רבות, אשר בעצם הופכות אותו למתאים לכל אחד ואחת- בין אם ביכולתם תקציב צנוע בלבד ועד להיותו המרכיב העיקרי בפריט יוקרה מרשים.

ב- SEWING WAVE, מבחר פרטי פשתן באיכות הגבוהה ביותר, לילדים ומבוגרים! מוזמנים לבקר בחנות שלנו, או ללמוד עוד על הבד שאנחנו הכי אוהבים- ממש כאן, אצלנו בבלוג! למידע נוסף ושאלות, מוזמנים לפנות אלינו בכל עת, עכשיו זה בדיוק הזמן, להתאהב בבד הפשתן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *