פשתן

מה זה בעצם בד פשתן? המדריך המלא והמקיף ביותר

בד פשתן, הבד היוקרתי והמפואר ליווה אותנו לאורך ההיסטוריה, בד פופולרי ובעל שימושים רבים, מאז ומעולם! הבד עשוי מסיבים אשר מקורם בצמח הפשתן וודאי תופתעו לגלות, כי בד הפשתן אף פי 3 חזק יותר מכותנה! העמידות הרבה של בד הפשתן, מאפשרת לרכוש בביטחון פריטים עשויים מפשתן לשנים ארוכות- ואף להעביר את אותם הפריטים מדור לדור.

הבד הנהדר, מתאפיין בנוסף לעמידותו וחוזקו, גם כבעל כושר ספיגה מרשים וכמרענן ביותר. בעיצוב הפנים ועם מוצרי טקסטיל לבית- לא מעט פריטים ייחודיים עשויים פשתן, תודות לתכונות הנפלאות האלה. האם קיימות סיבות נוספות, מדוע הפשתן פופולרי כל כך? מה תפקידו של בד הפשתן בעולם הטקסטיל? כל מה שרציתם לדעת על פשתן, החל מהליך הייצור ועד להגעתו אל כל בית בארץ ובעולם נמצא כאן. קריאה נעימה!    

מדוע אנחנו כל-כך אוהבים את בד הפשתן?

הסיבות שגרמו לנו להתאהב בבדי פשתן, לחקור עוד ועוד על ההיסטוריה הארוכה והסיפורים המרתקים, ללמוד את תהליך הייצור ולבסוף גם ליצור בגדים ומוצרי טקסטיל עשויים בד פשתן- הן התכונות הייחודיות של הבד! התכונות הבולטות של בדי פשתן כוללות:

ידידותיות לעור והיפואלרגניות– הפשתן עשוי מסיבים טבעיים, לכן ידידותי לעור האדם. אנשים מרגישים נהדר כאשר הם לובשים בגדים עשויים מפשתן, או כשהם ישנים עם מצעים עשויים מפשתן. במקרים רבים, גם כאלה הסובלים מאלרגיות שונות!

התאמה לכל אקלים– בדי פשתן הם בדים נושמים, לכן הם יהיו בחירה מצויינת עבור כל מזג אוויר ואקלים. לבד פשתן היכולת לשמירה על קרירות בחודשי הקיץ, כמו גם לספק חום בחודשי החורף. איך זה קורה? מסיבה פשוטה- בדים נושמים מאפשרים ויסות טוב יותר של חום הגוף.

עמידות בפני לחות– הפשתן יכול לספוג עד 20% לחות- מבלי שנרגיש רטיבות! לצד הנוחות הגדולה שתכונה זו מספקת, יתרון נוסף: הגנה מפני חיידקים העלולים להופיע בעקבות רטיבות.

כמו יין טוב, גם הפשתן משתבח עם השנים– השימוש בבדי הפשתן, כמו גם הניקוי ושטיפתם, אינו פוגע בטריות הבד! ככל שנשתמש יותר בפריטים העשויים מבד פשתן, אותם אנו כל-כך אוהבים, כך יהיה הבד רך יותר ונעים יותר- מבלי שנראה עליו בלאי טבעי. תכונה זו בולטת ביותר במצעים עשויים בד פשתן ואפילו עם בגדים או רהיטים מפשתן.

בד הפשתן הוא בד הדורש טיפול ותחזוקה פשוטה ומינימלית ואפילו מדובר בבד ידידותי לסביבה וברקיימא! אל תכונות אלה, נגיע בהמשך…

גידול הפשתן

צמח פשתן
Photo by Cathy Holewinski on Unsplash

ניתן למצוא פשתן ברחבי העולם- כל עוד האקלים קריר כמובן. יחד עם זאת, המקומות הידועים והמפורסמים בשל גידולי צמח הפשתן שלהם הם צפון צרפת, דרום הולנד ואיזור החוף של בלגיה- המוכר כמקום ממנו מגיע פשתן יוקרתי ואיכותי ביותר.

באיזורים אלה, זורעים את הפשתן בין אמצע חודש מרץ לאמצע חודש אפריל. הפשתן פורח לקראת אמצע חודש יוני, עם כ-80 עד 100 פרחים לגבעול. לרוב, נקטף הפשתן כ-100 ימים בלבד לאחר זריעתו.   

שיטת סיבוב היבול (באנגלית: Crop Rotation) היא השיטה על-פיה גדל הפשתן. כל 6-7 שנים, מתחדש היבול, כמו גם האדמה על גביה גדל הפשתן- ההופכת באופן טבעי למוכנה לגידולים הבאים, כמו חיטה, תפוחי אדמה, סלק ועוד!

גידול הפשתן
Collection of Maggie Land Blanck, 2013. Flax harvest, Belgium 1865

ייצור בדי פשתן

ייצור בדי פשתן הוא תהליך ארוך, אשר השתכלל והתקצר עם הדורות, הקידמה ושילוב הטכנולוגיה בענף החקלאות כולו! חשוב לזכור כי עדיין מדובר באחד הבדים העתיקים והוותיקים ביותר, עם עדויות רבות המגיעות אלפי שנים לפני הספירה.

אז, איך מייצרים בדי פשתן? לפניכם השלבים המרכזיים:

זריעה ונטיעת הצמח– באקלים קריר.

קצירת הפשתן– כ-100 ימים לאחר מכן.

השריית צמח הפשתן– בהפרדת סיבי הפשתן מהצמח, לרוב ניתקל “בסירוב” ובקושי. לכן, משרים ומייבשים את צמח הפשתן, בין אם במיכל, נחל, או אפילו בשדה באופן טבעי (נטילת טל).

הפרדת סיבי הפשתן עלים, זרעים וסיבי פשתן נמצאים בתוך גבעול הצמח. ליצירת הבד, יש צורך בסיבים, אותם מפרידים משאר הצמח. 

חיתוך– כדי לשחרר ולהפריד טוב יותר את סיבי הפשתן, מתבצע תהליך הנקרא חיתוך- בו נמחץ הגבעול באמצעות גלגלי מתכת. בעבר, אף נעשה התהליך באמצעות להב עץ ארוך.

שימושים נוספים לצמח הפשתן– ברגע בו מוסרים הסיבים בהצלחה, לרוב, ישמשו חלקים אחרים של הצמח למטרות אחרות, כמו ייצור נייר לדוגמא.

טכניקת הסירוק ומיון הסיבים– טכניקת הסירוק היא בעצם הפרדה בין הסיבים הקצרים לסיבים הארוכים. ליצירת בדי פשתן יש צורך בכמה שיותר סיבים ארוכים.

 מסיבים לחוט– מסובבים את הסיבים, כיום בעזרת מכשור ייעודי וטכנולוגי, ליצירת חוט- חוט הפשתן!

השלב האחרון: מחוט לטקסטיל– את החוט אורגים לבד- ולאחר מכן, למוצרי הטקסטיל שכולנו הכי אוהבים!

בד פשתן- בד בר-קיימא

סיבה נוספות מדוע אנחנו כל-כך אוהבים את בד הפשתן היא היותו בד בר-קיימא! למעשה, בד פשתן הוא אחד הבדים הידידותיים ביותר לסביבה.

לפשתן תכונות ומאפיינים ייחודיים, אשר הופכים אותו לאקולוגי יותר מבדים רבים אחרים- טבעיים וסינטתיים כאחד. גידול הפשתן מצריך כמות מעטה של מים, מצריך מהחקלאים מעט השקייה ודישון- ואף דורש פחות חומרי הדברה וקוטלי עשבים ופטריות בשונה מגידולים רבים אחרים.

בנוסף, אם קראתם היטב את הליך ייצור הפשתן, ניתן לראות כי חלקי הצמח השונים, אלה שאינם משמשים ליצירת בדי פשתן, משרתים ומשמשים מטרות אחרות. כך בעצם, בסופו של דבר, ברוב הצמח נעשה שימוש, מעט מאוד מתוכו מתבזבז או נזרק!

את עמידותו של הפשתן כבר הזכרנו, אך גם בהיבט הקולוגי לעמידותו של הפשתן יתרון חשוב- תוחלת חיים ארוכה, כך שאין סיבה לזרוק או להחליף את מוצרי הפשתן האהובים שלנו לעיתים קרובות. במידה ואכן בחרנו להיפרד מאחד מפריטי הפשתן שלנו- היתרון הגדול האחרון שנציין, הוא שבד הפשתן הינו חומר מתכלה!

טיפול ותחזוקה בקלי-קלות

הטיפול, הניקיון והתחזוקה של בדי פשתן- קלים ופשוטים ביותר, לכן הפכו בדי הפשתן לפתרון האידיאלי עבור צרכנים רבים, המעוניינים במוצר באיכות גבוהה, אך ללא התעסקות מיותרת בתחזוקה. בדי פשתן, ניתן לשטוף בקלות באופן ידני, לכבס במכונות הכביסה ככביסה עדינה ואף לייבש במייבש. אם תזדקקו לשירותי ניקוי מקצועיים, רוב המכבסות ושירותי הניקוי היבש השונים, מכירים היטב את בד הפשתן ויבצעו את העבודה בשמחה ולשביעות רצונכם!

לשטיפת הפשתן מומלץ להשתמש במים קרירים או פושרים, כדי למנוע התכווצות אפשרית או את היחלשות הסיבים. כמו כן, כדי למנוע פגיעה בסיבים מומלץ שלא לסובב בכוח את הבד, לא לשפשף אותו ומומלץ בנוסף להמנע משימוש בחומרי הלבנה. ניתן לייבש או לגהץ את הבד בטמפרטורה בינונית עד חמה. בנוסף, לפשתן כפלים טבעיים, רכים, נעימים ויפים- כך שהגיהוץ הוא אופציונלי בלבד, גם ללא גיהוץ, הבד ייראה וירגיש נהדר!

SEWING WAVE- בדי פשתן איכותיים וייחודיים

בדומה למוצרים רבים משלל תחומים, גם כשזה מגיע אל בדי פשתן, יש להקפיד ולבחור באיכות הגבוהה ביותר. הבחירה בספק בדי פשתן, או בספק מוצרים ופריטי פשתן איכותיים, תבטיח שאכן כל מה שרכשתם, יכלול את התכונות הרבות המצויינות בכתבה.

מצעים, בגדים וטקסטיל ביתי העשויים מבד פשתן איכותי, יישרתו אתכם לשנים רבות- ואף במקום לצבור בלאי עם כל שימוש, יהפכו לרכים יותר, נעימים יותר ואוהבים יותר!

בחנות שלנו- SEWING WAVE, וילונות פשתן, סדינים ומצעים מפשתן, תיקי צד לנשים, משטחי פעילות לקטנטנים– ואפילו בד איכותי ממנו תוכלו ליצור את פריטי הפשתן האהובים שלכם לגמרי בעצמכם, אנחנו מוכרים! מוזמנים לבקר בחנות שלנו,  או ליצור איתנו קשר  בנוגע לכל מה שקשור בבד האהוב ביותר, בד הפשתן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *