פשתן

מדוע בד פשתן הוא כל כך יקר?

בד פשתן הוא אחד הבדים הארוגים העתיקים ביותר שידועים לאנושות. הארכאולוגים מזהים סימנים לשימוש בפשתן כבר לפני 30 אלף שנה, זאת על פי ממצאים אשר נמצאו בגאורגיה. בתרבויות שונות נעשה שימוש בפשתן ותמיד הוא נחשב לדבר יוקרתי. בד פשתן למכירה היא מקור הכנסה חשוב במדינות רבות גם במהלך המאה העשרים.  

עוד בימי העבר בד הפשתן היה סימן לעושר. למשל בצרפת, האצילים אהבו להציג את עושרם ולכן היה מקובל להשתמש במפות שולחן מבד פשתן. כאשר האורחים הגיעו לבקר מפה מבד פשתן לבן נפרשה על השולחן. ועל מפת הפשתן הוגש הלחם. כולם ידעו כמה עולה בד פשתן וזהו היה הסמל המושלם ליכולותיהם הכלכליות של האצילים.

במסופוטמיה העתיקה היו אלו כוהני הדת אשר לבשו בגדי פשתן, לא כסמל לעושר אלא כסמל לטוהר. ואצלנו היהודים נקבע האיסור על בדי שעטנז המשלבים צמר ופשתן, זאת על מנת להבדילם מכוהני בית המקדש.

בתקופת ימי הביניים שולחנות האוכל המלאים היו אמצעי להפגין כוח. על פי הנוהג השתמשו במפות גדולות העשויות פשתן וזה היה ביטוי לעושרם וסמכותם של האצילים. מפות פשתן נחשבו לנדוניה מסורתית המסמלת את חיי המותרות והיכולות הכלכליות של האצילים.

דוגמה להלך הרוח של אותה התקופה אנו יכולים לראות אצל לואי הארבע עשר, אחד המלכים האקסטרווגנטים ביותר. מידי ערב נערכו מסיבות בארמונו ושולחנות האוכל כוסו במפת פשתן גדולה אשר הגיעה עד הרצפה.  האצילים, אשר אכלו בידיהם, ניגבו את ידיהם במפת השולחן. אך זה עוד לא הכול, לואי ה 14 נהג ללבוש בגדי פשתן אותם החליף 10 פעמים ביום ואף נהג לנגב את גופו עם מטליות פשתן מבושמות.

מקלאופטרה ועד אודרי הופבורן, כולם אהבו פשתן במשך מאות שנים. פשתן הוא לא רק אמירה אפנתית, אלא אמצעי לצמצום הזיהום אשר מאפיין את תעשיית הטקסטיל.

כמה עולה בד פשתן ומדוע הוא יקר מבדים אחרים?

אם חיפשתם בד פשתן למכירה, בוודאי שמתם לב שישנם בגדי פשתן במחירים זולים במיוחד. ואז נשאלת השאלה כיצד זה יתכן. ובכן, התשובה פשוטה למדי, זהו אינו פשתן אמתי אלא תחליפים זולים. בגדים אלו עשויים פוליאסטר או שילוב של אוקום וכותנה. לכן כאשר מחפשים בד פשתן למכירה, צריך ללמוד כיצד לזהות את ההבדל בין בד פשתן אמתי לבין חיקויים זולים.

בדי הפשתן הטובים ביותר באופן מסורתי מיוצרים באירופה, ובדי הפשתן הבלגיים והצרפתיים נחשבים לטובים ביותר. אך האמת שבדי הפשתן שתשיגו היום הם כבר לא אותם בדים אותנטיים מצרפת או בלגיה. הסיבה לכך היא שסיבי הפשתן נשלחים למדינות זרות לצורך עיבוד ואריגה, מדינות כמו הודו וסין. במדינות אלו לא משמרים את הסטנדרטים המסורתיים של תהליכי הייצור והאיכות נמוכה יותר בהשוואה לתעשיית הפשתן המסורתית.

כאשר אנו בוחרים בדים באופן כללי עלינו לשים לב לספירת החוטים. ככול שמספר החוטים גבוה יותר, כך הגזה דקה יותר. אך כאשר מדובר בבדי פשתן המצב שונה, דירוג האיכות של הפשתן מבוסס על המשקל שלו ביחס לפני השטח.

בשונה מבגדי משי וכותנה להם יש מאפיינים אחידים; בגדי הפשתן יכולים להגיע במרקמים שונים, גסים או רכים. הכול בהתאם לדרישות הסביבה וההעדפות העיצוביות. בדי פשתן איכותיים הם רכים, חלקים וללא פגמים.

כמה עולה בד פשתן?

בד פשתן הוא בד יקר מכיוון שהוא בד קשה לאריגה. סיבי הפשתן הם אינם אלסטיים והם בקלות נשברים בתהליך הייצור. זוהי הסיבה העיקרית מדוע עלויות הייצור יקרות יותר מאשר בדים אחרים. אך מצד שני מדובר בבד איכותי, בעל תכונות ייחודיות וידידותי לסביבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *