פשתן

בד פשתן לעומת בד כותנה – מדוע פשתן יותר טוב

עוד מתקופות קדומות למדו בני האדם לעבד את סיבי הכותנה וליצור מהם בדים, ועד היום בד הכותנה משמשת כאחד מחומרי הגלם השכיחים ביותר בתעשיית הטקסטיל. גם השימוש בצמח הפשתן לצורך הכנת בדים הוא עתיק; הוא היה מוכר כבר בתקופת התנ“ך ויש האומרים שעוד אלפי שנים קודם לכן. מלבד שני אלו, תעשיית הטקסטיל עושה שימוש נרחב בסיבים סינתטיים. אך מבין חומרי הגלם הטבעיים, נראה שהכותנה והפשתן הם המובילים בתעשיית הטקסטיל. אך יחד עם זאת חשוב לציין שהם בעלי תכונות שונות, הן בתכונות הבד ואת מבחינת התהליכים הקשורים בגידול הצמח ועיבודו.

 בשנים האחרונות אנו רואים עלייה בביקוש לפשתן; אנשים רבים מעדיפים לזנוח את הכותנה, וגם את הבדים הסינתטיים, ולחפש אחר מצעי פשתן ובגדי בד פשתן לבגדים .אז מדוע בדי פשתן יותר טוב מאשר כותנה? להלן השוואה, בין תכונות בד פשתן לכותנה, לפי כמה אספקטים חשובים

בד פשתן יותר ידידותי לסביבה

הסביבתיים לבדים פשתן ישנו יתרון על פני בדים כותנה.

גידולי צמח הכותנה הם צרכנים כבדים של מים, אם נשווה את צריכת המים פר כמות בד המופקת מהצמח, נוכל לראות שעבור אותה כמות מים ניתן להפיק הרבה יותר בד פשתן מאשר כותנה. מה שהופך את גידולי הפשתן ליותר ידידותיים לסביבה. אך צריכת המים היא רק היבט אחד של המחיר הסביבתי, וגם בקריטריונים אחרים נראה שישנו יתרון לבד הפשתן. למשל גידולי הפשתן הם יותר עמידים בפני מזיקים ולכן דורשים פחות שימוש בחומרי הדברה. ואם נמשיך לבחון גם את תהליכי הייצור נוכל לראות שניתן לעבד את הפשתן ללא שימוש בחומרים כימיים כפי שנהוג לעשות בתעשיית הכותנה.  ללא ספק, מבחינת ההיבטים הסביבתיים לבד פשתן ישנו יתרון על פני בד הכותנה

תחושה ונוחות

נוחות היא אחד השיקולים החשובים ביותר. בדרך כלל אנו משתמשים בבדים לצורך ביגוד ומצעי מיטה, ובשניהם הנוחות היא דבר חשוב מאוד. אנו רוצים תחושה נעימה על העור, אנו רוצים בד שיאפשר לעור לנשום. מהבחינה הזו נראה שבד פשתן גובר על הכותנה ועל סוגים אחרים של בדים. הוא רך ונעים למגע והתכונות הטבעיות שלו מסייעות לו לווסת את הטמפרטורה של גופנו. בדרך כלל אנו מסתכלים על בדים בהיבט של התאמה לחורף והתאמה לקיץ, אך כאשר מדברים על בד פשתן נראה שתכונותיו הטבעיות הופכות אותו למושלם עבור כל עונות השנה. בקיץ תוכלו ליהנות מכך שמדובר בבד נושם אשר מאפשר להרחיק את הלחות הנוצרת בזיעה ולשמור על התחושה הנעימה. כותנה לעומת זאת היא אינה הבד המועדף עבור מצעי מיטה; היא אינה בד נושם כמו הפשתן והיא תגרום לכם להזיע בלילה. היא גם פחות נעימה למגע.

מושלם לטיולים

כאשר אנו יוצאים לטיולים ונסיעות, לסוג הבד יש תפקיד חשוב. אנו לא אוהבים להיסחב עם דברים כבדים והאמת שיש לנו גם הגבלה על משקל המזוודה והמקום הפנוי. אולי גם נרצה להשאיר מקום למתנות שנקנה בחו“ל.

מהבחינה הזו בגדי פשתן הם בדים קלים שאינם תופסים הרבה מקום במזוודה. אבל לבד פשתן ישנו יתרון נוסף אשר הופך אותו למושלם עבור נסיעות והוא העובדה שהוא מתייבש מהר. כאשר אתם בחופשה לפעמים אתם צריכים לכבס את הבגדים ותרצו שיתייבשו מהר, מהבחינה הזו בד הפשתן מנצח תמיד. הוא אפילו לא דורש גיהוץ; לא שבד פשתן לא מתקמט, אך הקימוטים הם חלק מהמראה הטבעי והמיוחד שלו – זה סוד היופי שלו.

בגדי פשתן גם יכולים להתאים לכל סיטואציה; הם יכולים להיות הבגדים הפשוטים שתסתובבו איתם במהלך היום, אך באותה מידה הם גם נראים אלגנטיים ומכובדים לאירועים.

בדי הכותנה לעומת זאת עשויים להיות עבים וכבדים, דבר התופס לכם מקום רב במזוודה ומוסיף למשקל. הם אינם מתייבשים מהר, ואם אלו הן חולצות ערב הן חייבות גיהוץ, במיוחד לאחר ששהו במזוודה

בד פשתן לבגדים

יותר בריא ויותר היגייני

בדים, כמו בד כותנה יכולים להיות סביבה להתפתחות ושגשוג של בקטריות רבות, בין אם אלו הבגדים שאנו לובשים או מצעי המיטה. לבד פשתן ישנן תכונות אנטי בקטריאליות ידועות, הוא מאפשר להפחית את התפתחות הבקטריות ב 30%-50% בהשוואה לכותנה או סוגים של בדים אחרים.

. תכונות אלו מסייעות גם להפחית את ריח הזיעה; מקורו של ריח הזיעה הוא לא בזיעה עצמה אלא תוצאה של פעילות בקטריות המעכלות את הזיעה. התכונות האנטי בקטריאליות של הפשתן יסייעו להפחית אפילו את ריח הזיעה.

בד הפשתן מלא בסגנון ונוכחות מרשימה

כבודה של הכותנה במקומה, אבל בכל הנוגע למראה מיוחד נראה שלבד פשתן ישנו יתרון.

מעצבי פנים או כל מי שרוצה לצלם איזו תמונת יחסי ציבור לרשתות החברתיות עושה שימוש בבד פשתן.

לפעמים אלו הבגדים ולפעמים אלו מפות שולחן או מצעי מיטה העשויים בד פשתן. בד הכותנה נראים בנאליים, אך הפשתן לעומת זאת מלא בעומק עיצובי ונראה שהוא הדבר הכי טרנדי כרגע.

בד פשתן משתלב היטב גם כאשר הוא בצבעים עדינים, רגועים וטבעיים וגם בעיצובים הכוללים צבעים עזים. הוא שומר על המראה שלו לאורך זמן, ובין כביסה לכביסה, ואפילו הולך ומשתפר כמו יין טוב.

בד הכותנה מאבד מאיכותו והמראה שלו בכל כביסה, הוא מקבל מראה מיושן לאחר כביסות רבות.

ומה דעתכם? האם גם אתם חושבים שבד פשתן הוא בעל תכונות מועדפות על פני כותנה?

האם גם אתם מרגישים את ההבדל במגע הנעים, הנוחות והתחושה המרעננת של מצעי מיטה העשויים פשתן?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *